Roma, societat i economia

Description

Mind Map on Roma, societat i economia, created by Aron Elias Roman on 06/14/2014.
Aron Elias Roman
Mind Map by Aron Elias Roman, updated more than 1 year ago
Aron Elias Roman
Created by Aron Elias Roman over 9 years ago
323
0

Resource summary

Roma, societat i economia
  1. La societat romana diferenciava els ciutadans dels que no ho eren: estrangers, dones i esclaus. En els orígens de la ciutat de Roma, els ciutadans lliures formaven dues comunitats rivals:
    1. Els patricis, que eren membres de la noblesa, posseïen grans extensions de terra i eren força rics. Eren els únics que podien participar en el govern de la ciutat, ocupar-ne els principals càrrecs públics i ser oficials de l'exèrcit.
      1. A partir del segle III, els plebeus van aconseguir tenir els mateixos drets que els patricis.
      2. Els plebeus, que eren els ciutadans lliures més pobres i generalment es dedicaven a l'artesania i al comerç. Havien de pagar impostos i servir en l'exèrcit, però no podien participar en el govern de la ciutat.
      3. Els esclaus
        1. L'activitat econòmica de Roma depenia del treball dels esclaus. A canvi de l'alimentació i l'allotjament, els esclaus feien tota mena de treballs al camp, a les mines, als tallers o a les cases.
          1. Alguns esclaus tenien la possibilitat d'obtenir la manumissió, és a dir, la llibertat, i convertir-se en lliberts. Els lliberts eren considerats ciutadans, per bé que els seus drets civils eren molt restringits.
        2. L'economia romana
          1. L'economia de la civilització romana es fonamentava en l'agricultura i l'explotació del territoris que conquerien els seus exèrcits. L'agricultura romana, com la grega, es basava en la trilogia mediterrània, és a dir, en el conreu de la vinya, l'olivera i el blat. Els romans, però, van introduir-hi millores tècniques:
          2. El comerç i l'espoli de les províncies
            1. Les ciutats romanes no eren autosuficients i necessitaven proveir-se d'aliments, sobretot de cereals, que obtenien de les províncies. Els romans també mantenien relacions comercials amb els pobles establerts enllà de les seves fronteres, i n'importaven productes diversos:
              1. Esclaus, ivori i or de l'Àfrica subsahariana. Seda, pedres precioses i espècies de l'Índia i de la Xina. Ambre i pells del nord d'Europa.
                1. Els romans explotaven al màxim els territoris que conquerien: convertien en esclaus els presoners de guerra, creaven impostos molt feixucs i confiscaven els béns —terres, mines, boscos i pedreres— dels pobles conquerits.
            Show full summary Hide full summary

            Similar

            Unit 1 Sociology: Family Types
            ArcticCourtney
            Tips for IB History Paper 1
            enyarko
            CHEMISTRY C1 1
            x_clairey_x
            PE AQA GCSE REVISION FLASHCARDS
            ellie.baumber
            anatomy of the moving body: Skeletal system
            Rupa Kleyn
            Key policies and organisations Cold War
            E A
            Social Influence
            Kizzy Leverton
            TItrations (how to do the experiment) (concentrations)
            janey.efen
            Learn My Language: Korean-English
            kang.s.724
            Dr Jekyll and Mr Hyde
            rachel allan
            AAHI_Card set 3 (Vital sign parameters - Adult)
            Tafe Teachers SB