Topic 5

Description

Cognitive Psychology and Dissemination of Science (Topics) Flashcards on Topic 5, created by Emilie Mathisen on 16/03/2019.
Emilie Mathisen
Flashcards by Emilie Mathisen, updated more than 1 year ago
Emilie Mathisen
Created by Emilie Mathisen almost 7 years ago
31
0

Resource summary

Question Answer
Hva er deduktiv resonnering? Kom med et eksempel. Konklusjoner som følger fra premisser med sikkerhet. Eks, Fred er broren til Mary Mary er moren til Lisa. Fred er onkelen til Lisa (logisk).
Hva er induktiv resonnering? Kom med et eksempel. Konklusjoner som følger fra premisser med sikkerhetssannsynlighet. Eks, Fred er broren til Mary Mary er moren til Lisa. Fred er eldre enn Lisa (mest sannsynlig sann, men ikke nødvendigvis).
Hvilken av deduktiv og induktiv resonnering er mest relevant til hverdagslige problemer? Induktiv resonnering. "Som forskere prøver vi å finne en hypotese som kan forklare dataen vi møter".
Hva er "conditional statement" (betinget utsagn)? Kom med et eksempel. Et utsagn som inneholder en "hvis"-del (antecedent) og en "så"-del (consequent). Den andre delen av utsagnet er betinget til den første delen. Eks, om du følger med i timen (A), vil du bestå eksamen (B). Modus ponens, modus tollens AotC og DotA er betingede utsagn.
Går "conditional statement" (betinget utsagn) innenfor dedukiv eller induktiv resonnering? Deduktiv resonnering.
Hva er modus ponens? Kom med et eksempel. Modusen som bekrefter ved å bekrefte. Den tillater oss å antyde konsekventen (B) om antecedenten (A) blir gitt. Eks: om du følger med i timen, vil du bestå eksamen. Lisa følger med i timen. Derfor vil Lisa bestå eksamen. (Valid deduksjon).
Hva er modus tollens? Kom med et eksempel. Modusen som benekter ved å benekte. Den tillater oss å antyde at antecedenten (A) er falsk om konsekventen (B) er falsk. Eksempel: om du følger med i timen, vil du bestå eksamen. Lisa vil ikke bestå eksamen. Lisa fulgte ikke med i timen. (Valid deduksjon).
Hva er "affirmation of the consequent"? Kom med et eksempel. Tar en sann uttalelse og konkluderer ugyldig. Vi påvirkes av beslutningenes følger, ofte tar vi beslutninger basert på hvor enkelt det er å rettferdiggjøre konsekvensene av dem. Eks: "Lisa vil bestå eksamen". Det er ugyldig å anta at Lisa har fulgt med i timen fordi det kan være andre grunner til utfallet. Utsagnet sier kun at når A skjer, så vil B skje også. Det er ikke definert i antecedenten hva som vil skje om man ikke følger med i timen.
Hva er "denial of the antecedent"? Kom med et eksempel. En annen form for "inverse error", den antyder at konsekventen ikke er sann når antecedenten ikke er sann. Eks: "Lisa følger ikke med i timen". Det er ugyldig å anta at Lisa ikke vil bestå fordi utsagnet ikke sier noe om hva som skjer når en ikke følger med i timen.
Hva er "The Wason selection task"? 4 kort. "If a card has a vowel on one side, then it has an even number on the other side." - Man gjør det ofte bedre på oppgaver der materiale er meningsfullt. For eksempel "om en person drikker øl, må denne personen være over 19 år". - Når deltakere prøver å oppdage brudd på sosiale normer, konkluderer de i større del logisk korrekt på oppgaver som ligner --> "permission interpretation of the conditional".
Hvorfor gjør vi feil på oppgaver som ligner på Wason testen? - Oaksford og Chater : kanskje vi tenker i sannsynligheter istdenfor logiske begreper. ("If A, then probably B"). - Argumenterer for at menneskers feil i Wason-testen er fornuftige. Men, bunnlinjen er at mennesker sliter generelt med oppgaven. Selv studenter som har fullført et kurs med logisk tenkning gjorde det bare 3% bedre enn kontrollgrupper.
Hva var et viktig funn ved Wason oppgaven " 2-4-6" innenfor induktiv resonnering? Deltakere genererte sekvenser som matchet hypotesen deres. De prøvde ikke å produsere inkonsekvente sekvenser for å motbevise hypotesen. Dette viser "confirmation bias".
Hva er Bayes Theorem? En "prescriptive" modell som vi kan bruke til å beregne sannsynligheten til en hendelse basert på tidligere kunnskap om hendelsen.
Hva er "prior probability"? Sannsynligheten for at hypotesen er sann før bevisene har blitt tatt i betraktning. Jo mindre sannsynlig en hendelse er før bevisene, jo mindre sannsynlig burde den være etter bevisene. Eks: Se for deg sannsynligheten for et innbrudd (altså at hypotesen er sann) er P (H) = .001, noe som er ganske usannsynlig. Sannsynligheten for at det ikke har skjedd noe innbrudd er da P (~H) = .999.
Hva er "conditional probability"? Sannsynligheten for at bevisene er sanne gitt at hypotesen er sann. (Hvor sannsynlig er det at døren står åpen når det har skjedd et innbrudd vs. når det ikke har vært et innbrudd? Eks: Sannsynligheten for at en dør (E) er åpen etter et innbrudd er P(E H) = .8 og sannsynligheten for at vi lot den stå åpen er P(E H) = .01.
Hva er "posterior probability"? Sannsynligheten for at hypotesen er sann etter at bevisene har blitt tatt i betraktning. BT tillater oss å beregne PP ved å bruke tidligere og betingede sannsynligheter: hvor sannsynlig er utfallet i betraktning av sannsynligheten av hendelsen generelt og gitt vårt bevis?
Hva er "base-rate neglect" (neglisjering av grunnfrekvens)? Vår tendens til å se bort i fra statistisk fakta. Folk ignorerer/undervurderer ofte viktigheten av tidligere sannsynligheter (Kahneman & Tversky).
Hva er subjektiv nytte? Subjective Utility Function er en modell som illustrerer hvordan vi i større grad er villig til å ta sjanser ved beslutninger der vi vinner uten tap, enn om tap er en sjans. Alt i alt, følelsen av å tape noe føles verre, enn hvor godt det føles å vinne noe. Dette illustreres med en funksjon, der kurven er brattere og jevner seg ikke like raskt ut ved tap som ved gevinst. Dette inngår i prospekt teori, der SUF og Framing effekten er sentrale når det kommer til usikker beslutningstakning. Her tar vi beslutninger basert på sannsynlighets og verdi i forhold til hverandre. Kan sammenlignes med hva Kahneman kaller tapsaversjon.
Eksempel på subjektiv nytte. A - $1M med en sannsynlighet på 1. B - $2,5M med en sannsynlighet på 1/2. 2,5 M er ikke 150% mer verdifullt for oss enn 1M, men kun 20% fordi 1M er mye penger for mange av oss. Dermed, basert SUF, å velge å ikke gamble vil være fornuftig valg.
Show full summary Hide full summary

Similar

chemsitry as level topic 5 moles and equations
Talya Hambling
ExamTime's Getting Started Guide
PatrickNoonan
GCSE Subjects
KimberleyC
Topic 5: Chapter 15 Critical thinking
Brittany Gunn
religious studies religion and science vocab
libbyguillamon
P.E Yr 9 flowchart
Gabriel10
Forces- Physics Topic 5
Jessie Howes
Algebra Practice Questions
Paige Snowling
AQA GCSE Biology Topics Mindmap
Bethany Staff
Letters and Essays Topics
Kanza Rehan