?מי האיש החפץ חיים

Description

"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה" – לשון הרע במדבר, פרק י"ב, 1-8
מיכל בר לב
Slide Set by מיכל בר לב, updated more than 1 year ago
מיכל בר לב
Created by מיכל בר לב about 4 years ago
19
0

Resource summary

Slide 1

    מִי-הָאִישׁ תהילים לד: יג-יד   מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים    ?אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע   וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב   בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע    וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה
    ?מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים

Slide 2

    השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים. בשיר מתוארת דמותו של אדם הרוצה לחיות חיים טובים. על פי הפסוקים, השיר בנוי במתכונת של שאלה ותשובה. התשובה המפורטת בשיר מלפני אלפי שנים עדיין רלוונטית עד עצם היום הזה: שמירת הדיבור, הימנעות מרע, עשיית טוב וחתירה לשלום.
    Caption: : מי הוא האדם הרוצה בחיים (במובן הרחב), ורוצה לראות טוב בימי חייו? אין ספק שהשאלה הזאת נכונה בכל גיל ובכל זמן ומקום. למעשה, התשובה המלאה של משורר ספר תהילים נחלקת לשניים: בשפה ובהתנהגות. המשורר מצביע על דיבורים שיש להימנע מהם (לשון הרע ודברי מרמה), ועל מעשים שיש להימנע מהם או לחתור לקראתם (עשות טוב, שלום).

Slide 3

    איסורי לשון הרע ורכילות – מחבר הספר 'החפץ חיים' איסורי לשון הרע ורכילות הם נושא שאין עוסקים בו די בחברה. "... הורגל האיש לדבר כפי שיזדמן שיצא מפיו, ולא להתבונן בו מתחילה (מראש), פן דבר זה נכנס בכלל איסור רכילות ולשון הרע."   כלומר: אנשים מדברים ללא תשומת לב ומבלי לשקול מראש את דבריהם.   מאז חיבור הספר נקשר שמו של החפץ חיים במאבק בלשון הרע. הוא האמין כי למרות הקושי העצום של בני אדם להיזהר בדיבורם, ניתן להתגבר על הנטייה הטבעית לדבר רע על אחרים, או לפחות לצמצם זאת באופן משמעותי.   1. האם גם היום, לדעתכם, יש צורך לחנך ולטפח את הרגישות המוסרית שלנו לשמירת הלשון? פרטו. 3. כיום בולט ריבויים של אמצעי התקשורת (רשת האינטרנט, קבוצות ואטסאפ וכד'). כיצד מציאות זו קשורה לטקסט בתהלים".   4. הכינו שקופית לפתגמים:  "אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", "נצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע..."    ניתן להוסיף תמונות הממחישות את הנאמר.
Show full summary Hide full summary

Similar

Chemistry Quiz General -3
lauren_johncock
GCSE Maths Quiz
Andrea Leyden
Cell Parts & Genetics
Selam H
IB Economics: International Trade
Han Zhang
Economics
Emily Fenton
GCSE English Language Overview
philip.ellis
Business Studies GCSE
phil.ianson666
Biology - the digestive system
Oliviax
FV modules 1-4 infinitives- ENTER SPANISH
Pamela Dentler
Core 1.4 Developments in Modern and Smart Materials
T Andrews
1. Craniul – particularități structurale și compartimente. Oasele occipital, frontal, parietal şi sfenoidul.
Hard Well