Bab 1 Pengenalan kepada Perakaunan

Description

Belajar bab 1 senang
goh sheng
Slide Set by goh sheng, updated more than 1 year ago
goh sheng
Created by goh sheng over 8 years ago
354
1

Resource summary

Slide 1

Slide 2

    1.1 Sejarah Perakauna
    Simpanan rekod perakaunan terawal dijumpai pada  peninggalan sejarah zaman Babylon, assyria, Sumeria dan  Mesir Purba, yang telah wujud sejak 3500 SM. Catatan tertua  – catatan pembayaran upah di Babylonia pada tahun 3500 S.M.  Pada peringkat awal, catatan dibuat pada kepingan tanah liat. Kemudian menjadi lebih majusetelah terciptanya papyrus (kertas) dan calamus (pen) di Mesir pada tahun 400 S.M.
    Caption: : Rajah disebelah menunjukkan lembah Assyria, Mesopotamia dan Mesir Purba di mana rekod-rekod awal perakaunan telah ditemui.

Slide 3

    Sejarah Perakaunan
    ZAMAN PURBA MESIR Menggunakan papyrus (kertas) dan alamus (pen) untuk tujuan perekodan. Urusniaga lebih mudah dicatat dan lebih terperinci. Dengan pengenalan cukai oleh Raja, perekodan perakaunan menjadi semakin penting. Tidak banyak berkembang kerana masalah buta huruf  di kalangan rakyat dan tiada ukuran nilai piawai untuk  pertukaran barang
    ZAMAN PURBA GREEK Mata wang diperkenalkan, memudahkan catatan rekod perakaunan. Catatan berbentuk keterangan digunakan  untuk merekod penerimaan dan pembayaran. Sistem catatan bergu belum lagi digunakan.

Slide 4

    Sejarah Perakaunan
    Setiap isirumah perlu menyimpan rekod perakaunan yang dinamakanadversaria. Rakyat perlu menghantar penyata aset dan  liabiliti kepada kerajaan bagi tujuan  percukaian. Konsep belanjawan diperkenalkan untuk  menyelaraskan pendapatan dan perbelanjaan  kerajaan dan mengenakan cukai mengikut  kemampuan rakyat.

Slide 5

    Permulaan Cacatan Bergu
    Caption: : Potret Pacioli, 1495.
    Rekod catatan bergu terawal telah ditemui di  dalam buku akaun Messari di Bandar Genoa pada  tahun 1340. Sistem catatan bergu telah diperkembangkan oleh pedagang Itali pada lewat kurun ke 13. Luca Pacioli dinamakan Bapa Perakaunan kerana  beliau adalah orang pertama yang  mendokumentasikan sistem catatan bergu di  dalam bukunya “Summa de Arithmetica,  Geometria, Proportioni et Proportionalità”.

Slide 6

Slide 7

    Simpan Kira VS Perakaunan
    Simpan kira Simpan kira merupakan peringkat awal dalam proses perakaunan  Simpan kira ialah merekod urus niaga dengan teratur dan tepat secara sistem catatan bergu Ia merupakan satu aspek kecil dalam proses perakaunanKerja simpan kira ialah satu proses yang mekanikal dan rutin
    Perakaunan Perakaunan merupakan proses perekodan maklumat akaun yang seterusnya. Perakaunan meliputi kerja merekod, mendaftar, mengklasifikasikan dan menganalisis Ia merangkumi bidang yang lebih luas Kerja perkauan adalah rumit dan memerlukan pengetahuan yang professional

Slide 8

Slide 9

Slide 11

Slide 12

Show full summary Hide full summary

Similar

Simpan kira& perakaunan
goh sheng
Pengenalan Kepada Perakaunan
Irdina Idzham
Critical quotes- Jane Eyre
Libby Caffrey
Revision Time Table
jessica3008
Food Vocabulary Quiz
Liz Bartik
Carbohydrates
anna.mat1997
Of Mice and Men Quotes
_Jess_
GCSE REVISION TIMETABLE
holbbox
2PR101 1. test - 5. část
Nikola Truong
2PR101 1.test - 8. část
Nikola Truong
Účto Fífa 1/6
Bára Drahošová