Flashcards
Vocabulari Art

Cards in this deck (55)
- 1ABSISPart de l'església situada a la capçalera que sobresurt de la façana posterior i que té planta semicircular i coberta de quart
d'esfera; normalment es correspon amb l'extrem de la nau central on es situava el presbiteri i l'altar major.
- 2ACANTMotiu decoratiu d'origen vegetal usat en arquitectura. Fulles del
gènere Acanthus que trobam en els capitells grecs de l'ordre
corinti i en els romans compost.
- 3ACRÒPOLISLa ciutat alta, fortificada, de les antigues ciutats gregues, on s'aixecaven els temples dedicats a les principals divinitats i alguns edificis públics.

- 4ACROTERIElement decoratiu amb forma de figura o de palmeta que remata els tres extrems del frontó en els temples grecs i
romans. També es diu així el petit pedestal sobre el qual descansen aquestes figures.
- 5ÀGORAPlaça pública en el centre de les ciutats gregues, voltada d'edificis porticats, públics i privats, que servia per al mercat,
per a reunió i per a la celebració d'assemblees ciutadanes.
- 6ALÇATDibuix que representa la façana d'un edifici o la projecció vertical d'una construcció.

- 7ALTARA. Monument elevat damunt el sòl destinat al sacrifici durant els rituals de culte.
B. Construcció en forma de taula sobre la qual se celebra la missa.
- 8MÀNDORLA o AMETLLA MÍSTICAOval o marc ametllat que envolta la figura de Crist o de Maria en Majestat, tant en relleu com en pintura.
Utilitzada des de l'època paleocristiana i molt característica del
Romànic. - 9AMFIPRÒSTILTemple grec que presenta a les façanes menors dos pòrtics amb columnes.

- 10AMFITEATREEdifici romà destinat a l'espectacle públic: la lluita a mort entre
gladiadors, de gladiadors i feres, etc. És de planta el·líptica i consta de les següents parts: l'arena i la càvea.
- 11ANTIPENDITaula rectangular de fusta, normalment pintada al tremp amb temàtica religiosa, que cobreix la part anterior i els laterals de l'altar dins l'art romànic

- 12AQÜEDUCTECanal d'aigua, subterrània o no. En l'època romana eren els ponts sobre arcades que conduïen l'aigua a través d'un canal anomenat specus a un dipòsit des del que es distribuïa a la
ciutat.
- 13ARCElement arquitectònic propi del sistema dinàmic, integrat per diverses peces o dovelles, el qual pot adoptar nombroses
formes diferents, descarregant el seu pes superior lateralment i provocant així una obertura.
- 14ARC DE FERRADURAArc ultrapassat que es tanca cap a línia d'impostes. Característic de l'art musulmà, però originari dels visigots.

- 15ARC DE MIG PUNTÉs l'arc equivalent a mitja circumferència. La seva projecció
lineal a l'espai genera la volta de canó. Utilitzat des de la Mesopotàmia, Roma, Romànic, fins a l'actualitat.
- 16ARC DE TRIOMFMonument commemoratiu romà, dedicat a un emperador. Pot
tenir una o tres arcades. A l'àtic hi ha una inscripció commemorativa. Ve del costum que tenien els romans de fer
passar els generals que tornaven victoriosos de la guerra sota
un arc fet amb palmes.
- 17ARQUITRAUPeça de pedra en forma de paral·lelipípede, que forma la part
inferior de l'entaulament, que descansa directament sobre el capitell d'una columna i cobreix l'espai de columna a columna.
- 18ARQUIVOLTAArc format per un conjunt de motllures esculpides, atrompetades i superposades a les dovelles que, juntament
amb els brancals esbiaixats, emmarca l'obertura d'una porta o d'una finestra.
- 19COLLARÍMotllura convexa de perfil semicircular que abraça la columna en la seva unió amb el capitell; especialment la que
es troba en la base del capitell jònic.
- 20ATRIPati interior, generalment, voltat de pòrtics, al voltant del qual
s'obrien les distintes cambres, especialment en les cases
romanes de tradició etrusca.
- 21BASAMENTA. Conjunt de la base i el pedestal d'una columna.
B. Part inferior d'una construcció.
C. Suport d'una estructura.
- 22BASÍLICAA. Edifici públic de l'època romana de planta rectangular dividida en tres naus separades per columnes, la del mig més ampla i alta, que podia tenir una exedra en un extrem.
B. Església que té
la forma de la basílica romana i pot tenir un atri a la entrada.
- 23BUSTRepresentació de la part superior del cos humà: cap, cos i començament de l'espatlla i del tòrax.

- 24CÀNONRelació matemàtica que serveix de mòdul o mesura entre
elements que integren cadascuna de les parts, les parts entre
sí i aquestes amb el seu conjunt. Per exemple, el Cànon de
Policlet de l'època clàssica grega.
- 25CAPITELLElement decoratiu, més o menys ornamentat, situat a dalt del fust d'una columna, d'una pilastra o d'un pilar

- 26CARDO MAXIMUSVia central que travessava les ciutats i els campaments de l'antiga Roma de nord a sud, perpendicular al decumanus
màximus. - 27CARIÀTIDEFigura esculpida femenina, amb funció de pilastra o columna. Tenen l'origen a l'art grec i un dels millors exemples són les cariàtides de l'Erecteon, un dels temples de l'Acròpolis d'Atenes

- 28CATEDRALEsglésia principal d'una diòcesi, en la qual resideix el bisbe i el
capítol catedralici.
- 29CEL·LA o NAOS (NAU)Cambra principal d'un temple grec o romà, de planta rectangular, on es guardava la imatge del déu.

- 30CERA PERDUDAProcediment per realitzar escultures de bronze. Aquesta tècnica implica un llarg procés en què, per fondre el metall cal realitzar en cera un model de l'obra.

- 31CIMBORIConstrucció de planta poligonal o cilíndrica que s'aixeca sobre el creuer d'una església romànica per donar llum a l'interior i servir de base a la cúpula. Pot ésser torre a l'exterior i cúpula a l'interior

- 32CIMACIElement arquitectònic de forma troncopiramidal invertida que
trobam sobre els capitells bizantins.
- 33CIRCEn l'Antiga Roma, era el lloc de les carreres de cavalls, dels espectacles d'acrobàcia, jocs d'animals, exercicis atlètics. De forma allargada acabada en semicercle a un extrem. Té graderia per al públic i tribuna presidencial a un dels costats majors.

- 34CLAROBSCURA. Distribució de les llums i les ombres en un dibuix o una pintura.
B. Estil pictòric que utilitza només els diversos tons d'un sol color per tal de donar la màxima importància a la llum i l'ombra.
- 35CLAUDovella central que clou una volta o un arc i que sol anar esculpida.

- 36CLAUSTREPati quadrangular descobert, voltat de galeries porticades, al qual conflueixen les diferents dependències d'un monestir o catedral. Apareix a l'art romànic i perdura en estils posteriors.

- 37COLLAGETècnica artística que consisteix a ajuntar i encolar sobre un suport fragments de materials heterogenis com retalls de diari, teixits, etc. Apareix a alguns estils de la pintura dels s. XX, per exemple al cubisme (Picasso).

- 38COLUMNAElement arquitectònic vertical de secció circular que serveix per a sostenir el pes de l'estructura, si bé també pot tenir funció decorativa o commemorativa. La columna està comunament formada per tres elements: base, fust i capitell.

- 39COLUMNATASèrie de columnes que sostenen o adornen un edifici.
Exemple: envolta la plaça de Sant Pere del Vaticà.
- 40COMPLUVIUMTeulada de la domus romana amb la inclinació cap a dins, cap a l'atri, per abocar l'aigua de la pluja a l'impluvium.
- 41CONTRAFORTPilar gruixut adossat a l'exterior d'un mur al qual serveix de reforç perquè resisteixi a l'empenta d'una volta o d'un arc.

- 42CONTRAPPOSTORepresentació de la figura humana pròpia de l'escultura clàssica i de la pintura i l'escultura del Renaixement, basada en la disposició inversa d'unes parts del cos respecte de les altres per tal d'evitar la frontalitat i la simetria i donar sensació de dinamisme i equilibri.

- 43KORÉEs denominen així les escultures de sacerdotesses femenines de l'època arcaica de l´art grec. Són rígides, tenen
un braç alçat i apareixen vestides amb vestits de plegats geomètrics, influïts per les cultures orientals, com Egipte.
- 44CORNISAA. Element horitzontal que sobresurt i corona un edifici.
B. Part superior de l'entaulament o la part en forma d'angle que sobresurt i que remata un frontó clàssic. - 45CREU GREGAPlanta d´una església formada per quatre braços de la mateixa llargada, formant angles de 90º.

- 46CREU LLATINAPlanta d'una església amb una nau transversal o transsepte, el qual divideix la nau central en dues parts desiguals.

- 47CREUERS'anomena així l'espai quadrat, a vegades cobert amb cúpula o
cimbori, on s'encreuen la nau central i la transversal d'una església. Té origen a les basíliques paleocristianes i perdura dins estils posteriors, romànic, gòtic, etc.
- 48CRISELEFANTINATècnica escultòrica de l'època clàssica grega que utilitza materials com or i ivori aplicats sobre un maniquí de fusta per realitzar les estàtues dels déus. Exemples: les estàtues criselefantines de Zeus i Atena (amb els ulls de maragdes), realitzades per Fídies

- 49CÚPULAVolta semiesfèrica que cobreix un espai circular, poligonal o quadrat. Si la cúpula cobreix una superfície quadrada la seva adaptació es fa amb petxines, i amb trompes si és poligonal. De vegades la cúpula es troba sobre un tambor i pot tenir una llanterna a sobre.

- 50KOUROSS'anomenen així les escultures masculines de l'època arcaica de l'art grec. Són estàtues d'atletes vencedors
dels jocs olímpics, totalment nus, drets i en posició frontal. Presenten els cabells llargs, el somriure arcaic, els braços enganxats al cos, una cama avançada i els peus adherits al sòl.
- 51DECUMANUSCarrers de comunicació principal, d'Est a Oest, de les ciutats i campaments romans. Són perpendiculars als cardus, que van de Nord a Sud.
- 52DÍPTERTemple grec envoltat d'una doble filera de columnes.

- 53DÍPTICRetaule format per dues taules pintades al tremp. El retaule apareix a la pintura gòtica.
- 54DOMUSCasa particular romana d'estructura rectangular, caracteritzada pel compluvium que aboca l'aigua de pluja a l'impluvium. Formada també per l'atrium, el peristil i a vegades també per l'hortus.

- 55DOVELLESMaons disposats en forma radial que formen l'arc.

Information
- Description
- vocabulari història de l'art
- Created by
- MARIA MAGDALENA MARTINEZ DANIEL · Feb 2019
- Updated
- Feb 4, 2019
- Views
- 372
- Tags
- Rating